TJÄNSTER
Talent Management,
ett av de mest lönsamma
investeringar ett
företag kan göra
Så här känner du igen en ineffektiv utbildning:
”Det är en utbildning som äger rum vid ett tillfälle och vars innehåll är frikopplat från din organisations vardag. Utbildningen äger rum på annan ort och du är omgiven av främlingar. Under kursen får du aha-upplevelser på det individuella planet. Men när du är tillbaka på arbetsplatsen är det inget du har användning för på sikt”
VÅRA TJÄNSTER
1. Organisationsutveckling
Styrelsearbete
Vi bistår med råd och erfarenheter eller bemannar någon del av styrelsen. Vi kan erbjuda framgångsrika och erfarna styrelsemedlemmar som passar just din bransch och företag.
Mentorskap
Vi kan erbjuda ledare och medarbetare ett externt stöd i sin arbetssituation. Ibland kan det vara bättre att föra en dialog med någon utanför organisationen, där man fritt kan ventilera sina åsikter och funderingar med en neutral part. Våra mentorer har är utbildade mentorer och med stor erfarenhet från eget linjearbete och en pedagogik som gör mentorskapet till ett fint och tryggt stöd till adepten. Vi använder certifierade verktyg i samtalet.
Business Planning
Vi stöttar företag, organisationen eller team att ta fram vision och affärsidé och därifrån bygga en realistisk affärsplan. Som verktyg använder vi oss av LeanBusiness ( framtaget av Grant Thornton). Processen har bl.a sin styrka i att fler medarbetare än normalt kan på ett effektivt sätt involveras i processen vilket ger en lojalitet i genomförandesteget.
Värdegrund
Vi ser till att ditt värdegrundsarbete blir en långsiktigt succe, inte bara ett ”projekt”. Vi gör det genom vår unika förankringsprocess där alla från koncern-företagsledning till varje enskild medarbetare blir involverad och på det sättet alltid kommer att känna lojalitet till företagets grundvärderingar.
Ett väl implementerad värdegrund kommer att ”lysa igenom” även utanför företaget och skapa nya möjligheter som ytterst bidrar till att målen i affärsplanen uppnås.
Hållbarhet
Er framtagna hållbarhetsstrategi kan vi hjälpa er med att förankra och implementera i den dagliga verksamheten.
Optimerad Affärs-Marknads- Kund- & Organisations analys”
Vi kan stödja ert behov av analys och förståelse kring er verksamhet på följande sätt
Nöjd Kund; NKI. Här ingår segmentering av kunder och drivkraftsanalys; vad man ska förändra för att optimera utfallet med givna resurser.
Nöjd Medarbetare & Motiverad Medarbetare; Drivkraftsanalys avseende vad som ska förändras för att medarbetarna ska prestera bättre så att kunden blir nöjdare, därmed lönsammare.
2. Ledarskap
Situationsanpassat ledarskap
Ett situationsanpassat ledarskap anser vi vara det mest framgångsrika sättet att ge chefer ett verktyg för att bli framgångsrika som ledare. Filosofin med ett ledarskap där ledaren agerar flexibelt genom att välja olika ledarstilar beroende på medarbetarens förutsättningar för att lösa sina olika arbetsuppgifter har visat sig fungera alldeles utmärkt. Alla inom ConTra har själva ledarerfarenhet och använder sig av ett situationsanpassat ledarskap då vi vet att det fungerar fantastiskt bra i praktiken.
Mentorskap för ledare
Att ha en mentor att vända sig till som ledare blir allt vanligare. Att välja en extern mentor ger ytterligare fördelar då mentorn dessutom kan inta en objektiv ställning till situationen som adepten befinner sig i.
Vi genomför antingen mentorinsatser för en enskild individ eller som ett mentorprogram för flera av era ledare. Vi undvikare att ett ledarskapsprogram ”dör ut” efter en tid genom att följa upp med ett mentorprogram där ledarna kan få stöd med implementationen av de nyvunna kunskaperna.
Effektiv säljledning
För att dina säljare ska få en maximal möjlighet att lyckas med sin säljinsats krävs att det långsíktigt finns en effektiv säljledning som understödjer säljarens vardag på fältet. Detta kan vi skapa åt ditt företags säljorganisation både inom såväl handel som Business to Business. Vi har kompetensen och verktygen för att just dit företag ska lyckas bättre än dina konkurrenter
Det svåra samtalet
Som ledare hamnar man ibland i en situation att man exempelvis har anledning att diskutera en medarbetares inställning till sitt jobb eller att medarbetaren underpresterat. Ett samtal kring dessa frågor är svårt att genomföra utan att veta hur man ska förbereda sig och hur anledningen till samtalet ska formuleras tydligt och hur man hanterar de reaktioner man kan få och hur man skapar en handlingsplan för att gå vidare och lösa problemet. Vi kan ge dina ledare verktyget för det svåra samtalet så de lyckas parera och agera svåra situationer som kan uppstå.
Butikchefsutbildning
Att vara butikschef är ett intensivt, energikrävande och kunskapsberonde uppdrag. Med vår grundmurade erfarenhet av ledarskapet i butik har vi ett marknadsledande kompetensutvecklingsprogram, som innehåller en kombination av säljcoachande ledarskap, mekanisk försäljning och butiksekonomi. Allt med syftet att hela tiden förbättra butikens nyckeltal.
3. Medarbetarutveckling
Självledarskap
Att ta ett större eget ansvar för sin utveckling och ledning blir allt vanligare. Det traditionella ledarskapet har svårt att fungera effektivt i vissa situationer, ex. att ledaren och medarbetaren samarbetar ”remote” och möjlighet till dagligt ledarskap blir otillräckligt för medarbetaren. Då ställs större krav på den enskilde att ta eget initiativ för att få rätt utveckling och ledarskap. I dessa lägen kan Självledarskapet vara en utmärkt lösning att låta medarbetaren i större utsträckning själv ansvara för sin utveckling.
Hur kommunicerar du med andra?
Att få en förståelse för din självuppfattning om ditt eget beteendemönster, hur du anpassar ditt beteende till din nuvarande jobbsituation och hur du agerar under press är enormt viktigt att få vetskap om. Vi är certifierade i olika beteendeanalyser och kan snabbt och effektivt ge dig en bild av ditt beteendemönster. För ledare är det också viktigt förstå vilken kommunikationsplattform man har i sitt ledarskap. För säljare kan vi se vilka beteenden som gör att man lyckas bra och vilka ev. säljhinder man har.
Vi driver er utbildnings Academy åt er
Om ni vill ha en långsiktig process med återkommande utbildningsinsatser så kan vi driva/administrera och genomföra utbildningar m.m åt er. Ni sätter ett eget namn på den, bestämmer innehåll så sköter vi all administration kring den och ni kan fokusera på det som är er kärnverksamhet. Vi har ansvarar för detta hos några av våra större kunder med mycket gott resultat. I större organisationer kan vi planera, administrera och genomför större utbildningsinsatser i form av en Bootcamp med Accelerated learning.
4. Teamutveckling
Att skapa ett effektivt team
Ett effektivt team kännetecknas av goda kunskaper, drivkraft, kvalitetstänk och engagemang för uppgiften. För teamledare och blivande teamledare kan vi utbilda i att bli framgångsrika i sin roll. Utifrån FIRO-teorin har vi ett koncept för att skapa högpresterande team. Utbildningen kopplas med fördel ihop med en utbildning i projketledningsteknik
Hur högpresterande är egentligen ditt team?
Hur är egentligen situationen i ditt team? Håller ni deadlines, har ni återkommande konflikter, vet andra utanför teamet vad ni gör och vilka mål ni har, byts teammedlemmarna ut ofta? Kanske är det dags att ta temperaturen och se varför det inte fungerar som det borde. Vi gör en teamanalys, presenterar om teamet har rätt förutsättningar att lyckas, ger förslag på förändringar och följer teamets utveckling därefter.
5. Lönsam försäljning
Lönsamt säljarbete för utesäljare
För att utveckla aktiva och lönsamma utesäljare krävs en teknik för en systematisk bearbetning mot befintliga kunder och prospekts. Vi jobbar med tre faser: före mötet, under mötet och efter mötet som utgångspunkt. Vi blandar naturligtvis teori med praktiska övningar i alla de faser som tillsammans slutligen leder till en effektiv och lönsam försäljningsprocess. Den säljcoachningen som behöver utvecklas synkroniserar vi med själva säljutbildningen.
Lönsam försäljning i butik
Framgångsrika säljare i butik kännetecknas av att de snabbt skapar en förtroendeskapande kommunikation med kunden, därefter gör en noggrann behovsanalys, föreslår några alternativa produkter, presenterar nyttan för kunden att välja någon av dessa produkter och gör avslut. När det är klart merförsäljer säljaren kompletterande produkter, då blir kunden nöjd och säljaren skapar förutsättningar för en lönsam butik. ConTra är ledande i landet på att utbilda säljare då vi har flera olika utbildningsalternativ som passar just era butiker.
Kundlojalitetsprogram
Vi stödjer företag med att utveckla strategier och program, både från grunden och förbättringar av befintliga program. Vi har över 20 års erfarenhet inom området. Med vår breda erfarenhet kan vi säkerställa kundupplevelse genom hela kundresan med framtagning av koncept, förändringsledning, definiera processer, ställa krav för systemstöd och ta fram taktiska planer för kommunikation och operativt genomförande.
Storecheck
Hur fungerar egentligen butiken? ”Bara bra”, kanske, men det är lätt att bli hemmablind i sin egen butik. Genom våra ”Mystery shoppers” kan vi göra en objektiv bedömning av butiken eller på varuhusets olika avdelningar. Våra ”kunder” är alltid ett snitt av de riktiga kundernas ålder och kön och de är väl förberedda att ”stresstesta” inte bara en ensklid säljare utan kanske i första hand butikens totala säljförmåga.